Saffranskaka + Kladdkaka

Kladdkakan gjorde av eget recept däremot använde jag mig av Leila Lindholms recept  för att göra saffranskakan och den blev supergod!
Här har ni receptet:

Saffranskaka:

 klicka här ---> http://www.recepten.se/recept/saffranskaka.html

Den enda skillnaden är att jag använde lite mer saffran. i receptet stod det 0,5 gr, men jag använde det dubbla alltså 1 gr saffran och det blev riktigt gott eftersom den blev mycket mer smakrik.



Min smett fick en fin gul färg



Voilà resultatet! :)


Kladdkaka:



Du behöver:

2 ägg
2.5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt


Gör så här:

- Smält smöret i en kastrull

- Vispa ägg + socker tills det blir poröst

- Blanda samman med resten av ingredienserna.
obs blanda försiktigt annars blir smeten luftig och kladdkakan torr.

- Häll ner smeten i en brödad form

- Grädda i 15-20 minuter beroende på hur kladdig du vill att det ska vara

- Låt svalna en stund

Man kan garnera den med lite bär & jordgubbar, grädde eller vaniljglass eller om du inte har det så strö över lite florsocker. ( Dock tog jag bilden innan jag hann strö florsocker)

( Ugnen ska vara på 175 grader )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0